Ester Gomis, de Ca Rosset

Ester Gomis, responsable de Ca Rosset
28/10/2019

Ester Gomis Fortuny, de Ca Rosset


En el marc de l’edició 2019 d’Expro/Reus han tingut lloc diferents activitats del cicle Temps d’avellana, com tastos d’avellanes oberts al públic a càrrec d’Ester Gomis. Parlem amb ella tot seguit per conèixer més detalls de la seva tasca al capdavant de Ca Rosset.

"L’avellana és un producte viu però desconegut, per això no és gaire present a les nostres comarques, hem de treballar molt per divulgar les seves virtuts! Tenim molta feina a fer!" 

Explica’ns la trajectòria de Ca Rosset i com vas decidir posar-t’hi al capdavant.

Ca Rosset és un projecte que va començar fa 7 anys, després d’un canvi de vida, jo havia estat treballant a la indústria química i en vaig sortir al ser mare. Anava al tros a ajudar els pares, i allí em vaig adonar que era molt feliç. També em vaig adonar del potencial que teníem a casa. La producció d’avellanes era excel·lent, i la portàvem tota a la cooperativa. Era el moment de fer el pas i fer venda directa amb la nostra producció. Amb l’ajuda de les xarxes socials i diferents fires, ens vàrem donar a conèixer, i comercialitzem els nostres fruits produïts a les nostres terres.

 

Quins productes comercialitzeu?

El principal són les avellanes negreta, en diferents formats. També comercialitzem el nostre oli d’oliva verge extra i les nostres ametlles marcona.

 

Aquest ventall de productes és volgut, o la diversificació és necessària per sobreviure a les exigències del mercat?

La diversificació es necessària, ja que fem lots de regal per a empreses i particulars, d’aquesta manera podem oferir diferents lots, amb tots els productes de casa. Per donar a conèixer els productes també fem visites a la finca, i així podem explicar d’on surten.

 

Què suposa avui tirar endavant una marca com la vostra? Quina és la vostra clientela?

Tots els inicis son difícils, però estem contents, la nostra marca ja la coneix molta gent, els nostres clients són de tres tipus: empreses de la zona que compren els nostres lots per fer regals als seus clients o treballadors, botigues que venen productes de qualitat i particulars que ens compren lots per regalar i també les nostres avellanes i olis per al consum propi.

 

Catalunya és deficitària d’avellana, només cal saber vendre bé les nostres avellanes als consumidors catalans. Hi ha molt de mercat per explorar dins de casa nostra, l’avellana és poc coneguda segons en quines zones.


Quin balanç feu de la vostra trajectòria fins ara? Què heu hagut de deixar pel camí i quines oportunitats noves se us han obert? 

Hem tingut una evolució, hem fet diferents canvis en la presentació dels nostres productes, i també hem millorat en el packaging. També hem canviat en l’elaboració, al principi anàvem a diferents empreses per poder torrar i envasar, ara ja torrem i envasem naltros.

Pel camí hem deixat errors, petits, però que ens han fet canviar plantejaments, que ara veiem que són encerts. De tot s’aprèn!

Les oportunitats les hem trobat en donar a conèixer els nostres productes en associacions d’empresaris, allí hem trobat molts clients interessats en el nostre tipus de producte.

 

L’agroturisme, el reclam de la gastronomia, el patrimoni natural i arquitectònic, el turisme rural… És necessari ser també present en aquests àmbits? Què suposa per a una explotació com la vostra obrir la porta a aquestes noves opcions? 

Si, és basic, si pots explicar d’on venen els teus productes amb les visites al camp, les persones poden arribar a estimar el teu producte per la feina que fas al medi ambient. No hi ha res més bonic que poder passejar per una parada d’avellaners, i després poder fer un tast d’avellanes davant del mas. A casa no ha suposat cap canvi, als nostres visitants els aviso que trobaran una finca normal, on fem vida normal, no és cap escenari inventat, es on treballem cada dia, potser no és perfecte però té tot el nostre caràcter pagès i rural.

 

Centrem-nos ara en l’avellana. És un producte profundament arrelat a casa nostra, identificatiu del nostre paisatge i de l’activitat agrària tradicional. Però és un producte viu, present també a les taules de la gent? 

Tenim molt de camí per recórrer, és una avantatge perquè podem explicar a la nostra manera com és l’avellana, el seu paisatge i les persones que el produeixen.

L’avellana és un producte viu però desconegut, per això no és gaire present a les nostres comarques, hem de treballar molt per divulgar les seves virtuts! Tenim molta feina a fer!

 

La gent del territori, els consumidors, ja siguin famílies o restauradors, sabem valorar-lo i distingir-lo?

L’avellana és un  producte molt sensible, tant o més que l’oli d’oliva , durant molts anys la seva comercialització no ha estat massa acurada. Unes avellanes torrades haurien d’estar envasades al buit, i menjar-les en menys de tres mesos. Això no ho poden garantir les gran botigues, per això és millor comprar-les a les cooperatives o als productors que en fan venda directa, com naltros.

D’aquesta manera el consumidor hi ha cops que es troba avellana que ha passat la seva data de consum preferent, no és dolenta per al consum, però pot tenir aromes no correctes, d’aquí bé que la gent et diu que no els agraden les avellanes... Això és impossible, si tastessin unes avellanes que estan acabades de torrar canviarien d’opinió amb tota seguretat.

 

La gent et diu que no els agraden les avellanes... Això és impossible, si tastessin unes avellanes que estan acabades de torrar canviarien d’opinió


En quina mesura posar en valor un producte com l’avellana depèn de la “bona premsa científica” que pot tenir entre el públic en general? Hem passat de considerar-lo un aliment “que engreixa” a un aliment recomanable amb destacades propietats beneficioses per a la salut.

Aquesta bona premsa ja fa temps que existeix, però no s’ha sabut donar-li la importància que te. Els productes naturals, tots són beneficiosos, tots amb la seva mesura. Penseu que les avellanes són com boletes d’energia, plenes de greixos cardiosaludables. Amb un grapat, uns 20 grams, podem tenir l’energia per tota una tarda o matí de feina i a més són saciants, ens ajuden a no engreixar-nos.

 

I el màrqueting? És més poderós que els arguments científics? 

El màrqueting ens ajuda a explicar d’on venen, que en fem i com les hem de consumir. El que se’n diu l’STORYTELLING , naltros ho fem explicant el nostre dia a dia, amb les feines que fem al camp, i també explicant receptes tradicionals amb les nostres avellanes.

 

Internacionalització, excel·lència, valor afegir… En un món globalitzat, els reptes són enormes. Quines apostes heu fet els productors d’avellana i quin retorn heu trobat? Quina és l’experiència de Ca Rosset? 

Hem sortit fora, tenim alguns clients, encara que tenim molt clar que els nostres principals consumidors són a casa nostra. Catalunya és deficitària d’avellana, només cal saber vendre bé les nostres avellanes als consumidors catalans. Hi ha molt de mercat per explorar dins de casa nostra, l’avellana és poc coneguda segons en quines zones.

 

Ets una de les fundadores de l’Associació de Dones del Món Rural, Pageses i Ramaderes de Catalunya, constituïda a començaments d’any. Hi ha una visió en femení de la feina de pagès?

Si, com sempre cadascú té una visió diferent de les coses, dones o homes. En el món rural les dones han estat invisibilitzades i la seva visió ha estat molts cops ignorada. Sempre he defensat que la visió de la dona és diferent, que no vol dir que sigui millor o pitjor, d’aquesta manera podem trobar diferents respostes a les preguntes o problemes plantejats. Amb aquest ressorgiment de la dona rural, podem trobar unes sortides o solucions diferents.

 

I què aporta aquesta visió de a l’hora de donar resposta als reptes del sector? Quins valors femenins cal fer més visibles i convertir en valors compartits per tothom?

Les dones treballem més en xarxa, ens és més fàcil demanar ajuda a les companyes, i donar-la també. Som més col·laboradores, en el passat t’havies de fiar de la veïna, que et vigilava la canalla mentre la pagesa collia o menava el ramat. És important que hi hagi competència entre empreses, però és molt positiu que s’estableixin col·laboracions: jo et compro, tu em compres, jo et passo un client, tu em deixes una bona referència a les xarxes perquè tinguis més clients. Es el WIN WIN d’avui en dia, però que les dones rurals ja hem aplicat de fa molts anys!

 

És important que hi hagi competència entre empreses, però és molt positiu que s’estableixin col·laboracions


Des de fa uns mesos, el sector té al davant un Pla estratègic per a la valorització de l’avellana promogut des del Departament d’Agricultura, Pesca i Alimentació. Com el valores? Et sembla un full de ruta útil per a tothom?

És un pla molt important, una eina que ens és molt útil. Ens dona l’oportunitat de poder-lo aplicar i tenir molts bons resultats, només cal llegir-la i estudiar-lo per poder fer grans passos en la comercialització de l’avellana, per donar-la a conèixer a tot el món.

En aquest moments el nostre sector esta encara pagant les conseqüències de la mala collita de l’any passat, hi ha joves que han hagut de plegar. És molt dolorós per tots naltros veure com marxa una oportunitat i perdre un jove pagès. Personalment crec que aquest pla hauria d’estar al capçal del llit de tots els productors, transformadors i comercialitzadors del sector, se’n poden extreure molt bones idees per tirar endavant.

 

Crec que aquest pla hauria d’estar al capçal del llit de tots els productors, transformadors i comercialitzadors del sector, se’n poden extreure molt bones idees per tirar endavant.

 

I per acabar, parla’ns de la teva col·laboració al cicle Temps d’Avellana que aquests dies ha tingut lloc en el marc de la fira Expro/Reus. 

Per mi ha estat un orgull personal poder estar dins a l’Expro/Reus en el segon any de Temps d’avellana, durant el primer any es van fer moltes activitats organitzades pel DAR de Tarragona, la Cambra de Comerç de Reus, el col·lectiu 25 d’abril de la Selva del Camp i la DOP Avellana de Reus, i allí vàrem aprendre a estimar una mica més l’avellana, i a conèixer-la més. Aquest any han estat un encert i un èxit els tastos d’avellana que s’han fet a Expro/Reus, hem pogut donar a conèixer l’avellana i explicar al consumidor quins han de ser les aromes i gustos que ha de tenir una avellana de qualitat correcta, com podem detectar les aromes, i com educar-nos en el tast de les seves diferents formes, també hem pogut explicar perquè els consumidors han de menjar avellana de la DOP Avellana de Reus, garantia de qualitat de les avellanes.

Ara ja estic esperant el 3r  temps d’avellana, que segur que serà tant o més interessant que aquesta edició.

 

 

Ca Rosset

c/ Pere Virgili 46

43141 Vilallonga del Camp

699 100 901

[email protected]

L'avellana negreta, entre els productes que comercialitza Ca Rosset