Entrevista Mas Montseny

Roger Catà a TerraFira El Morell 2017
01/09/2018

Roger Catà, de Molí d’Oli Mas Montseny

Aquí som país d’oli. Hem de ser conscients d’on ve l’oli i de què ens posem al plat”

Explica’ns la trajectòria de l’empresa i quina és la seva estructura actual.

El nostre besavi, Josep Catà Gomis, “Pep Montseny”, va comprar les terres en que ja feien de masovers els seus avis. Avui ja som 7 generacions d’olivicultors, almenys que sapiguem! El 1940, després de la guerra, es van posar d’acord amb set masies del voltant per instal·lar una premsa i elaborar l’oli de les seves olives. Amb el pas del temps van anar ampliant les instal·lacions, van posar una segona i tercera premsa, i a principis del 2006 es va fer un molí completament nou amb la maquinària més moderna que en garanteix la més alta qualitat i dona servei a més de 200 olivicultors de la zona.

 

Què diferencia una empresa que es dedica a produir oli d’oliva de qualitat el 2018 d’una que ho feia fa vint o trenta anys?

Com en tots els sectors en els últims vint anys hi ha hagut una revolució tecnològica i de coneixement. Tecnològicament en el sector de l’oli s’ha incorporat nova maquinària d’extracció en “sistema de contínua”, més respectuosa pel que fa a preservar les oxidacions que pugui patir la pasta de l’oliva en el procés. Així mateix, el coneixement que es té ara no té res a veure amb el de fa 20 anys, ara sabem com aconseguir olives amb una alta sanitat vegetal, coneixem molt millor els estats de maduració del fruit, i com repercuteixen en les característiques finals del olis els treballs que es puguin fer al camp i al molí. S’ha après a treballar en uns temps i unes temperatures concretes i a conservar l’oli en condicions òptimes.

 

«A diferència de fa vint anys, avui sabem com aconseguir olives amb una alta sanitat vegetal, coneixem molt millor els estats de maduració del fruit, i com repercuteixen en les característiques finals del olis els treballs que es puguin fer al camp i al molí.»

 

Quina producció d’oli feu actualment, tant pel que fa a volum com a diferents varietats (ecològic, olis d’autor, etc.)?

Uns 20.000L aprox de verge extra i uns 5.000 d’alta gamma i ecològic.

 

Qui són els vostres clients? Hi ha algun segment específic que un interessi d’una manera especial?

Aquí som país d’oli i el que més demana el client de tota la vida és el format en garrafa, un excel·lent verge extra per gaudir-ne cada dia. Ara bé, és cert que costa trobar aquests productes en les grans superfícies, per això vam decidir vendre online i des de fa dos anys tenim clients virtuals que reben l’oli a casa en 48 hores. Un altre tipus de client és el gourmet, gent que busca la màxima qualitat i que troba en els olis d’autor o de collita primerenca totes les sensacions i plaers de degustar plats maridats amb aquestes joies gastronòmiques que tenim aquí a casa.


En general, els consumidors saben valorar i escollir entre la gran varietat d’olis que hi ha al mercat?

No, el problema és la nomenclatura confusa que s’utilitza per classificar els olis, la solució és divulgar coneixement perquè cadascú pugui alimentar-se sent conscient d’on ve aquell oli que posa al plat.

L’oli d’oliva verge extra és un oli sense defectes obtingut directament d’olives sanes i molturades només per mètodes mecànics i en fred just després de collir-les. És un oli amb baixa acidesa, indicadora de la sanitat vegetal que tenia l’oliva i de la cura amb què s’ha elaborat l’oli al molí.

L’oli d’oliva verge és un oli que o bé per la mala sanitat del fruit o per la mala traçabilitat dins d’un molí o perquè ha envellit presenta algun defecte sensorial o una acidesa elevada.

L’oli d’oliva és un producte no natural provinent d’un oli que no era apte pel consum humà i que ha hagut de passar diferents processos de refinació química amb hexà (derivat del petroli) i sosa càustica, entre altres substàncies, a altíssimes temperatures.

Aquest producte alterat químicament i altres olis refinats d’origen vegetal són el que consumeix el 80% de la població de l’estat. Sorprenentment, té un preu que no està tan allunyat del d’un verge extra.

 

Al molí, oferiu també la possibilitat de fer l’oli amb les olives del client. Com funciona?

És el nostre servei estrella! El pagès porta les olives del dia, es netegen i es pesen en un palot que s’etiqueta amb el seu nom. A continuació entren al molí, on el sistema de batedores independents ens permet separar les olives de cada client i garantir que cadascú prengui el 100% de l’oli de les seves olives.

 

Quin són els vostres reptes de futur? Us plantegeu obrir mercats internacionals?

El repte del dia a dia és mantenir el bon servei de mòlta d’olives i venda d’oli de qualitat al territori. Continuar introduint-nos en l’alta cuina i en la primera línia internacional de premis amb els olis d’autor, Oli Mare, Padrí i Mas Montseny Premium, i sí, estem treballant il·lusionats per ampliar el nombre de països als que ja estem exportant des d’aquest any.

 

A banda de l’oli, produïu i comercialitzeu altres productes, com la xocolata. Explica’ns una mica per què.

Sortir de casa et fa conèixer nous punts de vista i gent interessant amb qui de tant en tant poden aparèixer sinergies llamineres com la que hem creat amb un pastisser de Barcelona, la xocolata negra ecològica amb el nostre oli d’oliva ecològic, Oli Mare. Simplement genial!


"Sortir de casa et fa conèixer gent interessant amb qui poden aparèixer sinergies llamineres com la que hem fet amb un pastisser de Barcelona, la xocolata negra ecològica amb el nostre oli d’oliva ecològic."


Pel que fa a la comercialització, oferiu opcions com la venda online o l’adquisició de lots de regal. Hi ha espai per córrer i innovar també en aquest àmbit, i en altres com el packaging, per exemple, per als productors com vosaltres?

Una bona imatge és clau per nosaltres i ha d’estar a l’alçada de la qualitat del producte. El 2016 Oli Mare va ser premi nacional de disseny als premis Liderpack i aquest any Mas Montseny Premium ha guanyat la medalla de plata també al disseny al concurs internacional Evooleum. Són olis que enamoren per dins i per fora, ideals per regalar i per compartir.

 

"El 2016 Oli Mare va ser premi nacional de disseny als premis Liderpack i aquest any Mas Montseny Premium ha guanyat la medalla de plata també al disseny al concurs internacional Evooleum".


En general, quins et sembla que són els grans reptes que el sector té avui al davant?

La renovació del camp a sistemes més productius, ecològics i respectuosos amb el medi ambient. La formació de mestres moliners. La divulgació del verge extra i les seves propietats culinàries i per a la salut. Consumidors responsables dels aliments que compren als supermercats i restaurants, fent que aquests apostin pels verges extra i premium. L’oleoturisme familiar i per suposat la conquesta de nous mercats internacionals.

 

Mas Montseny

C/ Santiago Rusiñol, 1
43760 EL MORELL
www.masmontseny.com
[email protected]

El molí és a:
Ctra. TP7225 Reus – Morell km. 5,5