Resultats de l'operació 5

A càrrec de la Fundació URV: Plataforma per la innovació i promoció de l’oli d’oliva verge extra, s’ha treballat en quatre grans línies:

 

  • Recopilació d’informes sectorials i treballs de recerca publicats en revistes científiques en l’àmbit de la economia, del màrqueting i la comercialització, i el turisme que han tingut l’oli d’oliva verge extra com a objectiu principal d’anàlisi. Això ha permès conèixer la situació del sector, revisar els estudis existents i marcar noves línies de recerca que encara falten desenvolupar i que són molts importants per sector, com ara la comercialització on-line, les activitats d’oleoturisme i les formes de divulgació de la cultura de l’oli en totes les seves vessants.
  • Iniciar la creació d’una Aula de l’oli d’oliva com a plataforma per  impulsar les actuacions de difusió del seu coneixement, i la cultura i la gastronomia que s’hi relacionen. On s’han realitzat diferents jornades i tallers: Jornades de treball participatives amb professionals del sector, on en una de les  jornades s’ha aconseguit la implicació del sector de la restauració, aprofitant la celebració del Tercer congrés de la Cuina Catalana, on s’ha posat en valor l’oli d’oliva verge extra a la Cuina i on es van dissenyar estratègies de valorització de l’oli d’oliva verge extra per part d’experts de diferents cooperatives i elaboradors particulars. També jornades, sobre la innovació i comercialització de l’oli d’oliva verge extra, on van marcar línies estratègiques per desenvolupar el sector de la mà del Dr. Manuel Parras, de la Universidad de Jaén, i també es van presentar experiències innovadores de diferents productors locals. En aquest trobada es van marcar les col·laboracions per desenvolupar un marketplace digital per l’àmbit dels olis d’oliva verge extra produïts al Camp de Tarragona. En l’aula, també s’han realitzat tallers en que marc del programa ‘Volem pa amb oli’, on totes les accions han tingut el nens com públic objectiu i potencials consumidors per tal de donar a conèixer la importància del consum, i de les necessitats de tenir bona informació per tal de poder decidir correctament en el moment de comprar, entre els diferents tipus d’olis que trobem a les botigues i supermercats.
  • Analitzar els reptes que plantejaran, de cara el futur, els nous consumidors d’oli d’oliva verge extra, centrant-nos en el comportament dels futurs consumidors i el seu nivell de coneixement sobre les propietats i característiques de l’oli d’oliva verge extra. Amb el suport de Demola, es va aplicar una metodologia d’innovació basada en la co-creació i la participació multidisclipinar, on el nom del projecte era ‘extracting the value of the olive oil of the future’. Els resultats del projecte han portat al desenvolupament d’una aplicació mòbil que porta del nom de Oli O’Live. L’objectiu principal d’aquest aplicació és promoure i donar a conèixer el món i la cultura de l’oli d’oliva verge extra elaborat pels productors del Camp de Tarragona. A través d’aquesta app, es posa a l’abast dels consumidors, a través dels seus telèfons mòbils, informació sobre els olis d’oliva verge del Camp de Tarragona, la seva qualitat, els seus usos gastronòmics, els seus efectes saludables, els seus valors culturals i paisatgístics, i qui són els seus productors.. En aquesta aplicació s’hi poden trobar algunes referències històriques, culturals i paisatgístiques sobre la producció i els productors d’oliva al nostre territori. Informació sobre les característiques del procés d’elaboració i l’extraordinària qualitat dels olis d’oliva verge extra al Camp de Tarragona. En l’àmbit gastronòmic, l’aplicació ofereix un seguit de receptes de cuina amb OOVE, per promoure el seu ús com a element fonamental de la cuina mediterrània. A més, s’ofereix la possibilitat de descobrir i localitzar aquells restaurants que utilitzen els nostres OOVE en les seves cuines i que caracteritzen la qualitat de la seva oferta gastronòmica. També es pot accedir a informació científica i a recomanacions nutricionals sobre els beneficis per la salut del consum d’OOVE. Finalment, des d’aquesta aplicació també s’ofereix la possibilitat d’accedir a marketplaces digitals per la compra on-line d’OOVE. 
  • Desenvolupar el mecanisme de col·laboració amb el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Protegida de l’Oli Siurana i l’empresa firesvirtuals.cat per impulsar, organitzar i donar suport a la realització de la primera Fira Virtual de l’Oli Nou Siurana. Aquest nou format de fira virtual ha tingut un conjunt d’activitats divulgatives, per part de cuiners i prescriptors, emeses en streaming a través de les xarxes socials (Instagram i Youtube). Amb aquesta fira virtual, la DOP Siurana ha desenvolupat i posat en funcionament una botiga on-line on poder comprar lots d’oli d’oliva extra verge de 18 productors de la DOP Siurana. Aquest format de fira digital i l’inici de la venda on-line ha permès accedir a un perfil de consumidors geogràficament molt més ampli, que habitualment no assisteixen a la Fira de l’Oli Nou de Reus, i a l’hora ha permès mantenir l’activitat de d’una Fira tant tradicional i consolidada com aquesta, que d’altra manera no hauria estat possible de realitzar degut a les restriccions imposades per la situació excepcional de la COVID19.